گزارش جلسه
شاخ شیطان، جلسه اول
استاد علی اکبر رائفی پور، در ابتدای جلسه به بررسی تاریخچه ریشه فکری وهابیت پرداخته و همچنین به طور ویژه پیرامون موضوع مهم وحدت صحبت به میان آوردند؛ وحدتی که از خواستههای اصلی خداوند در قرآن و اهل بیت است و آیات و روایات بسیاری در خصوص آن و نفی تفرقه ذکر شده است.
تمامی نکات عنوان شده در این جلسه با استناد به آیات و روایات مورد تایید تشیع و اهل سنت بوده ،و تمامی منابع بعد از ذکر هر روایت نام برده شدند تا شبهه ای ایجاد نشود.
طبق این اسناد و روایات میتوان ثابت کرد که منادی و پرچم دار وحدت بر روی کره زمین علی بن ابی طالب(ع)است؛ کسی که مبانی همه اعمال و رفتارش اسلام ناب محمدی بود و برای ایجاد وحدت در امت اسلامی هم به موقع شمشیر کشید و هم به وقتش سکوت کرد تا مبادا دین خدا دچار تزلزل و ضعف گردد، به طوری که حتی خلفای صدر اسلام نیز برای مشاورههای شرعی، نظامی، قضایی، مالی و ... به او مراجعه میکردند.
تجارب اولیا و علمای بزرگ اسلام ثابت کرده است که درباره وحدت باید این نکته را همیشه مد نظر داشت که وحدت در نتیجه احترام و محبت متقابل، بدون توهین و همچنین جمع آوری مدارک و احکام مشترک به وجود میآید چیزی که خلافش را به وضوح در شبکههای تفرقه انگیز به ظاهر سنی یا شیعی شاهد هستیم؛ شبکه هایی که ثابت کردند همگی سر در یک آبشخور مشترک دارند و سعی در برداشتن کوچکترین قدمی برای اسلام و امت اسلامی ندارند.
در جلسه آینده نیز به بررسی نظر علما و فقها درباره وحدت پرداخته خواهد شد.
إِنَّ الَّذینَ فَرَّقُوا دینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فی شَیْءٍ إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ یُنَبِّئُهُمْ بِما کانُوا یَفْعَلُونَ
(159)
آنان که دین را پراکنده نمودند و ( در آن ) فرقه فرقه شدند ( چشم از آنها بپوش ) چنین کسان به کار تو نیایند ، ( و از دست آنها غمگین مباش که مجازات ) کار آنها با خداست و بعد از این به آنچه میکردند آگاهشان میگرداند.
جلسه دوم
بسم الله الرحمن الرحیم
در ابتدای جلسه دوم نقد وهابیت، استاد رائفی پور به بررسی نظرات و دیدگاههای بزرگان و فقهای شیعی و سنی پرداختند. نتایج پژوهشها و تجارب بزرگانی مانند شیخ محمد علی قمی، شهید مطهری، آیت الله بروجردی، مولوی عبد الحمید، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله قزوینی، شیخ محمد آشور، حاکم نیشابوری و آیت الله فاضل لنکرانی در رابطه با وحدت به تفصیل بیان گردیدند. بنا بر نظر این بزرگان از بین بردن سوء تفاهمها گفت و گو در محیطی آرام، منطقی ، علمی، عقلانی و محترمانه راه رسیدن به اتحاد جامعه اسلامی است.
در ادامه، سیر وجودی فرقه وهابیت از ابتدا تا زمان محمد بن عبد الوهاب مورد بررسی قرار گرفت. ریشه این جریان از صدر اسلام وجود داشت؛ جریانی پنهان که با کمک عوامل خارجی و محیطی به مرور خودش را نشان داد.
دشمنی وهابیت نه تنها با ائمه اطهار و صحابه است بلکه آنها با خود رسول الله و جایگاه و منزلت ایشان نیز مشکل دارند و با سوءاستفاده از نام توحید همه چیز را شرک میدانند و زیر سوال میبرند.
از اولین کسانی که دشمنی اش را با رسول خدا، اصحاب و خاندان ایشان ابراز کرد ابوسفیان و فرزندش معاویه بودند و به دنبال آنها مروان بن حکم، حجاج بن یوسف، ابن حدید، ابن بطه، ابن تیمیه و بالاخره محمدبن عبدالوهاب این راه را ادامه دادند. لازم به ذکر است که پیرامون ابن تیمیه (با توجه به اینکه نظریه پرداز وهابیت است) و عبدالوهاب به طور ویژه مباحثی عنوان شدند.
ابن تیمیه کسی بود که در واقع، نظریات یهود را به اصطلاح اسلامیزه کرد. او همزمان با حکومت مغولها و دوره طلایی اسلام در آندلس و تولد فرقههای باطلی که به تدریج به اسلام وارد شدند نظریات خود را همراه با مذمت و سرکوب رسول الله و گارد گرفتن مقابل شیعه اظهار کرد. در رد این شخص و اظهاراتش کتب بسیاری از سوی بزرگان سنی نگاشته شده است.
علاوه بر این زندگینامه، سرگذشت و اعمال عبدالوهاب مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که در حقیقت وی بنیانگذار وهابیت نیست بلکه حرفها و عقاید گذشته را دوباره زنده کرد و هم اکنون نیز مریدان و رهروان او با ایجاد تحریف در اسلام و توهین به مقدسات شیعه و سنی و همچنین ایجاد شیعه هراسی در جوامع،که البته بخش زیادی از این مظلوم نماییها و ایجاد ترس و واهمه شانتاژ میباشد به حیات ننگین این فرقه کمک میکنند.
ناگفته نماند که استاد رائفی پور شبهات و تحریفات وارده به اسلام و بالاخص تشیع را با اسناد و منابع مورد تأیید شیعه و سنی مورد استدلال منطقی قرار دادند.
استاد رائفی پور در بخشی از سخنرانی به بیان برخی از احادیث پیامبر مکرم اسلام درباره ظهور وهابیتاشاره کردند:" ذکر النبی صلی الله علیه و سلم : اللهم بارک لنا فی شامنا، اللهم بارک لنا فی یمننا. قالوا: و فی نجدنا. قال اللهم بارک لنا فی شامنا، اللهم بارک لنا فی یمننا. قالوا یا رسول الله و فی نجدنا؟ فاظنه قال فی الثالثه: هناک الزلازل و الفتن، و بها یطلع قرن الشیطان/ صحیح البخارى - کتاب الفتن - باب قَوْلِ النَّبِیِّ (ص) الْفِتْنَةُ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ - ح 6681
روزی پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وسلم) فرمود: خدایا منطقه شام و یمن را بر ما مبارک گردان! صحابه گفتند: منطقه نجد را چطور؟(نجد در اطراف ریاض و محل ظهور فرقه وهابیت است.) حضرت سخن قبل خود را تکرار فرمود و صحابه از نجد پرسیدند، حضرت در مرحله سوم فرمود: در نجد زلزلهها (شاید اشاره به تزلزل عقاید مردم باشد) و فتنهها به وقوع خواهد پیوست و شاخ شیطان از آنجا طلوع خواهد کرد.
یخرج ناس من قبل المشرق و یقرءون القرآن لایجاوز تراقیهم، یمرقون من الدین کما یمرق السهم من الرمیه ، لایعودون فیه حتی یعود السهم الی فوقه . قیل ما سیماهم . قال سیماهم التحلیق.او قال التسبید./ صحیح البخاری - کتاب التوحید - باب قراءة الفاجر والمنافق وأصواتهم و... - ح 7123
افرادی از ناحیه مشرق قیام میکنند و قرآن تلاوت میکنند و حال آنکه قرآن از گلوگاه آنان تجاوز نمیکند ( در قلب آنان تاثیر نمیگذارد) و از قرآن بهره نمیبرند، این گروه از دین خارج میشوند همان گونه که تیر از کمان خارج میشود و دیگر به طرف دین برنمی گردند مانند تیر که به سوی کمان برنمی گردد. از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وسلم) پرسیدندکه: این فرقه چه نشانه ای دارند؟ فرمود: چهره این گروه با سرهای تراشیده مشخص میشود.
در پایان جلسه نیز به بخش کوچکی از جنایات و فتنههای وهابیت اشاره شد.
جلسه سوم
بسم الله الرحمن الرحیم
در آخرین جلسه از مجموعه جلسات نقد وهابیت، عقاید و بالاخص توحید و خداشناسی وهابیت مورد بررسی قرار گرفت. استاد رائفی پور تأکید زیادی بر ذکر منابع داشتند تا مبادا شبهه ای در مباحث ایراد شده وارد گردد.
در ابتدای جلسه بخش دیگری از جنایات وهابیون که تا به امروز نیز کماکان ادامه دارند عنوان شد که البته شاخصترین آن جنایتها و فتنههای طالبان در افغانستان است. همچنین در رابطه با تهمتهای آنان نسبت به تشیع صحبت به میان آمد که برخی از آن عبارتند از:
دو سوم قرآن توسط شیعیان تحریف شده و شیعیان احادیث صحیح بخاری را به دلیل اینکه معتقدند صحابه پیامبر کافر بودند معتبر نمیدانند.
شیعیان اهل سنت را کافر میپندارند، پشت سر آنها نماز نمیخوانند و دست خود را بعد از دست دادن با آنها میشویند!
در ادامه برخی عقاید وهابیت در زمینه تخریب قبور مطهره و نهی طلب حاجت از پیامبر بررسی شد.
برخی مواردی که وهابیون آن را بدعت گزاری در اسلام میدانند عبارتند از: برگزاری مراسم میلاد و سوگواری پیامبر اکرم، صلوات فرستادن بر پیامبر قبل و بعد از اذان، دعا کردن کنار قبر پیامبر و انتظار بر آورده شدن حاجت از سوی رسول الله،اهدای ثواب نماز به پیامبر،برگزاری مراسم بزرگداشت برای مردگان، اهدای ثواب نماز به اموات، آغاز نمودن جلسات با آیات قرآن کریم، قرائت قرآن و دعا به صورت دسته جمعی، گفتن «صدق الله العظیم» بعد از ختم قرآن، دست کشیدن بر پرده کعبه، ذکر با تسبیح، جشن تولد و ازدواج.
خداشناسی در وهابیت
ابن تیمیه ناشر تجسیم و نظریه جسمیت خداوند بود، مواردی مانند خندیدن خداوند، آمدن هر شبی خداوند از آسمان به زمین برای برآوردن حاجات بندگان و برگشتش قبل از طلوع فجر، رؤیت خداوند با چشم، نوجوان و پرمو بودن خداوند، زیور آلات خدا و اینکه خداوند نمیتواند همه جا باشد از اعتقادات صریح وهابیت است.
آنها برای خدا دست، چشم، ساق، صورت و توانایی دویدن را در نظر میگیرند. در این باره قسمت هایی از کتاب مقدس( پیدایش، خروج و سموئیل) در اثبات اشتراک نظریه جسمیت خدا در وهابیت با کتب یهود مورد بررسی قرار گرفتند.
مثال هایی نیز از محرمات مورد اعتقاد وهابیون ذکر شدند مانند: دعا برای حزب الله، انتخابات، دیدن شبکه سنیهای سعودی مخالف ملک عبدالله، تظاهرات، آبروی مفسدان جامعه را بردن، تبریک کریسمس، گوجه فرنگی، موز برای خانم ها، بازی فوتبال...
در این جلسه همچنین فیلمها و تصاویر زیادی در اثبات نظریهها و مباحثی که مطرح شدند پخش گردید.
نظرات شما عزیزان: